A koronavírus hatása az IT szektorra

Becsült olvasási idő: 6-8 perc

Napjainkban a koronavírus és annak egészségügyi, társadalmi, gazdasági hatásai vannak a figyelmünk középpontjában. Hosszabb kihagyás után megjelent új cikkünkben mi is ezt a témát járjuk körül az informatikai iparág szemszögéből. Elég sokmindent összegyűjtöttünk nektek, írunk például arról, hogy a vállalatok túlélésére milyen hatással van azok informatikai felkészültsége, hogyan segíti a magánembereket a szektor, és arról is, hogy milyen tendenciákat látunk a területünk jelenével és jövőjével kapcsolatban magunk körül.

Most került megmérettetésre a cégek informatikai felkészültsége

Korábbi blogposztjainkban mi is írtunk már arról, üzletágaktól függetlenül mennyire elengedhetetlen, hogy informatikailag naprakészek maradjanak a vállalatok. Az elmúlt bő egy hónapban a kialakult helyzet megmérte a piaci szereplőket az alábbi témákban:

  • Mennyire felkészült a cég a távoli munkavégzésre? Sok üzletágban nem volt jellemző a távoli munkavégzés akár a céges kultúra, akár a technikai felkészültség hiánya miatt. Az elmúlt egy-két hónapban mi is több cégnél vezettünk be ezzel kapcsolatban különböző megoldásokat, pl. VPN elérést, terminálszervereket. Az üzemeltetési oldalon kívül a felhasználótámogatási csapatokra is komoly plusz munkát tettek az ilyen hirtelen történt szervezeti átalakítások. Üzleti oldalról az elmúlt hetek tapasztalatai alapján úgy látjuk, hogy a home office technikai bevezetésével járó első sokk után fontos, hogy megfelelő oktatásban részesüljenek az érintett dolgozók, tisztában legyenek a menedzsment elvárásaival (pl. rendelkezésre állási idő, számonkérhetőség).
  • Rendelkezésre állnak a dolgozók részére hatékony kommunikációs és kollaborációs eszközök? A különböző online kollaborációs megoldásokat már régebb óta használó cégek sok problémától és komoly átállásoktól kímélték meg magukat előrelátásukkal. Ilyen integrált megoldások lehetnek pl. a Microsoft O365 vagy a G Suite. Ezek nagy segítséget tudnak nyújtani a különböző partnerszervezetekkel való kapcsolattartásban is. Azon cégek, akik most próbálnak bevezetni ilyen technológiákat, komoly versenyhátrányból indulnak - gondoljunk csak a bevezetéssel, a módszertanok és szervezeti szabályzatok kidolgozásával és a munkatársak betanításával kapcsolatos anyagi és humán erőforrás szükségletekre.
  • Képesek vagyunk megteremteni a megfelelő adatbiztonságot a krízishelyzetben? A fentebb már taglalt két témát is érinti az adatbiztonság: 1. fontos kérdés például az irodákból kikerülő eszközök rendszerfelügyelete, távmenedzselése, a VPN forgalom monitorozása, korlátozása, szabályozása. 2. A céges állományok életútjának követése, azok megoszthatóságának korlátozása szintén komoly tervezést igényel, melyet nem lehet egyik napról a másikra bevezetni egy szervezet esetében sem. Ezek a témakörök első körben nem feltétlenül szembetűnőek, de egy nem jól bevezetett rendszer nagymértékben csökkentheti a biztonsági szintet, és egy sérülékenység kihasználása az egész cég túlélését veszélyeztetheti.
  • Bírják egyáltalán a rendszereink a megváltozott felhasználói szokásokat? Szakmabeliként a legtöbben azt preferáljuk, ha észszerű mértékben felültervezzük az informatikai rendszerek kapacitásait; ahol ezen törekvéseket az üzleti oldal nem támogatta eddig megfelelő mértékben, ott most komoly problémák léptek fel - az elmúlt hetekben alulméretezett internetoldali sávszélességkapacitások, teljes kapacitáson járatott terminálszerverek és liszenszkonstrukciós problémák miatt fájt sok IT csapat feje.
  • Rendelkezünk megfelelő eszköztartalékkal? Sok magyarországi és európai disztribútor is megszenvedi a kereskedelmi és gyártási láncok leállását, termelésük kapacitáscsökkentését. Ennek hátrányait megérzik a rendszerintegrátorok, akik több esetben nem tudnak emiatt projekt határidőket tartani. Több üzemeltetési csapattal tartjuk a kapcsolatot, általában azok alszanak nyugodtabban, akiknek az infrastruktúrájuk fenntartásához szükséges fogyó eszközökből (pl. perifériák, hardveralkatrészek) nagyobb tartalékaik vannak. Több helyen problémát okozott már az is, hogy a távoli munkavégzéshez szükséges eszközöket megfelelő mennyiségben és minőségben biztosítsák a vállalatok.

Hogyan változik a piaci szereplők közötti kapcsolat?

A legérdekesebb és talán legpozitívabb változást a különböző csapatok és cégek közötti kommunikációban és a kapcsolatok alakulásában észleljük. Az eddig sokszor csak szigorúan üzleti etikett szerint zajló személyes találkozókat felváltották a home officeból indított callok háttérből beszűrődő gyerekzsivalyokkal. Ez emberközelibbé hozta sokak munkáját. Eddigi tapasztalataink szerint a krízishelyzetben az egymásra utaltság szintén pozitívan befolyásolta a kapcsolatokat: kevesebb bürokrácia, gyorsabb és önzetlenebb tudásmegosztás, a szerződések újratárgyalása annak fényében, hogy "a kecske is jóllakjon, és a káposzta is megmaradjon". Humánusabb gondolkodásmód lett jellemző, hiszen most még kézzelfoghatóbb, hogy emberek, családok konkrét megélhetését fenyegeti egy-egy rosszul meghozott partneri döntés.

Mennyire stabilak az IT cégek, munkahelyek?

Sokakban felmerül persze a kérdés, hogy a szektor alkalmazottjai miként fogják átvészelni a kialakult helyzetet? Nehéz lenne ebből a pár hétből konzekvenciát levonni, mindenesetre azokon a területeken, amire nekünk rálátásunk van, azt látjuk, hogy nincs két egyforma eset. Sok múlik azon, hogy az adott vállalat mely szektorban szolgáltat, mekkora likviditással rendelkezik, milyen rövid- és középtávú tervekkel áll elő. Ismerünk olyan üzemeltetési céget, akik sokszorosan túl voltak terhelve a home office átállások miatt, az átállások lezárulta után viszont csökkentek a szolgáltatási szerződéseik száma. Láttunk több éves kifutású projekten dolgozó fejlesztési csapattal is szerződésbontást. Ugyanakkor vannak ismerős társulások, akik a megváltozott piaci igényeket kihasználva komoly nyereségre tettek szert. Sok cég próbál előremenekülni az adott helyzetben IT szempontból (pl. robotizáció, a már meglévő folyamatok hatékonyságának növelése informatikai eszközökkel).

Általánosságban elmondható, hogy a tőkeerős cégeknek fontos észben tartaniuk, hogy a krízishelyzet végén az IT partnereik nélkül nem fognak tudni hatékonyan, gyorsan és zökkenőmentesen visszatérni a piacra. Egyelőre úgy tapasztaljuk, hogy az ehhez szükséges csapatokat a piaci szereplők teljes erőbedobással fent kívánják tartani.


A téma iránt bővebben érdeklődőknek az alábbi cikkeket ajánljuk még:



Tetszett? Ossza meg ismerőseivel!

Legfrissebb cikkjeink

Globális chiphiány

2021-03-25

Cikkünkben röviden összefoglaljuk a globális chiphiánnyal kapcsolatos tapasztalatainkat.

A koronavírus hatása az IT szektorra

2020-04-10

Új cikkünk témái: a vállalatok túlélésére milyen hatással van azok informatikai felkészültsége, hogyan segíti a magánembereket a szektor, és arról is, hogy milyen tendenciákat látunk a területünk jelenével és jövőjével kapcsolatban magunk körül

IT incidensek - a jó kommunikáció alapjai

2019-09-13

Milyen módon kommunikálják le az informatikai rendszereikkel kapcsolatos problémákat a cégek szakemberei, és ezek hogyan hatnak az általuk képviselt márkára? Nézzük meg, hogyan!