És nálatok mi felel a biztonsági mentésért?

Becsült olvasási idő: 3-5 perc

Számtalanszor fordultak már hozzánk biztonsági mentés témájában. Jobb esetben prevenciós céllal foglalkozunk a kérdéskörrel, de sokszor már csak a nagy betűs vis maior után keresnek meg minket: tönkrement, ellopták, feltörték, elhagyták, vírusos lett... hogyan fogom pótolni az adataimat?
A mai cikkünkben megpróbáljuk röviden, tömören bemutatni, milyen kérdések megválaszolása mentén érdemes kialakítani, vagy átalakítani a te céged biztonsági mentését.

Mit és honnan kell mentenünk?

Ahhoz, hogy a te cégednél is megfelelő mentési rendszer üzemeljen, először is át kell gondolnunk, milyen adatokat és honnan szükséges menteni, például:

  • Klienseken (telefon, laptop, asztali számítógép) tárolt adatok
  • Szervereken tárolt adatok
  • Komplett kiszolgálókat
  • Távoli szolgáltatások (külső szolgáltató által nyújtott levelezés, fájl- vagy videómegosztók, webhoszting) adatait
Ha a fentiekkel tisztában vagyunk, könnyebben tudjuk tervezni a mentési stratégiát. Előfordulhat, hogy elég lesz beüzemelni egy alkalmazást, ami rendszeres időközönként felszinkronizálja egy erre kialakított mentőrendszerre az adatainkat, de lehet, hogy ennél komplexebb megoldást kell választanunk.

Mennyi adatot, és mennyi ideig kell tárolni?

A kérdés első felét egyszerűbb megválaszolni, ha már az előző alcím témakörét körbejártuk. A mentendő adataink mostani méretének összegzésén túl azonban fontos definiálnunk az adatmegőrzés idejét és a mentési rendszerességet is, hiszen úgy fogunk tisztán látni azzal kapcsolatban, hogy valójában mekkora mentési területre lesz szükségünk. A 'mennyi ideig' kérdés megválaszolásához érdemes az adatokkal dolgozó munkatársainkkal egyeztetni, illetve szükség esetén más, kompetens informatikai és jogi szakemberekkel is - például az olyan kényes esetekben, mint a számlák, biztonsági kamerák felvételének megőrzése.

Mi az elvárásunk vis maior esetén?

Tapasztalataink szerint sok mentési rendszer tervezése ennél a témánál vérzik el, hiszen nem kerülnek megválaszolásra olyan kérdések, mint:

  • Mik az elvárásaim, mennyi idő alatt szükséges az adatvisszaállításnak megtörténnie?
  • Rendelkezünk kompetenciával a visszaállítás elvégzésére és az utána kötelező adatkonzisztencia vizsgálatra?
  • A mentési megoldásaim meg fognak felelni a hatályos jogszabályoknak (pl. GDPR)?

Hogyan lesz valóban biztonságos az adatmentő rendszerünk?

Egy tűzeset, betörés, vagy más nagyobb incidens esetén valószínűleg egyszerre fog elveszni az éles rendszerünk és a mentésünk, ha ugyanazon a fizikai lokáción üzemeltetjük őket. Ezenkívül bizonyos esetkben érdemes lehet elgondolkodni a szalagos, vagy offline mentések készítésén is.
Ha valóban professzionális rendszer kialakítására törekedünk, akkor a mentések sikerességének monitorozása és a rendszeresen végzett visszaállítási tesztek tervezése is elengedhetetlen.

A cikkünkben vázolt kérdések természetesen nem minden esetben alkalmazhatóak, vagy járják körül teljes mértékben a témát. Ha úgy érzed, céged még hadilábon áll az adatmentéssel, ne habozz felvenni velünk a kapcsolatot, hisz a RendszerIT tapasztalatai nektek is segíthetnek, legyen szó akár mentési rendszerek tervezéséről vagy üzemeltetéséről!



Tetszett? Ossza meg ismerőseivel!

Legfrissebb cikkjeink

Globális chiphiány

2021-03-25

Cikkünkben röviden összefoglaljuk a globális chiphiánnyal kapcsolatos tapasztalatainkat.

A koronavírus hatása az IT szektorra

2020-04-10

Új cikkünk témái: a vállalatok túlélésére milyen hatással van azok informatikai felkészültsége, hogyan segíti a magánembereket a szektor, és arról is, hogy milyen tendenciákat látunk a területünk jelenével és jövőjével kapcsolatban magunk körül

IT incidensek - a jó kommunikáció alapjai

2019-09-13

Milyen módon kommunikálják le az informatikai rendszereikkel kapcsolatos problémákat a cégek szakemberei, és ezek hogyan hatnak az általuk képviselt márkára? Nézzük meg, hogyan!